Copernicus Center, 5216 W. Lawrence Ave., Chicago, IL
Sobota, 14 stycznia, godz. 7 pm
Bilety: $36-49
Od ponad 70 lat cały świat wita Nowy Rok muzyką Straussów. Nie ma w tym cienia przesady – muzyka Straussów przyciąga co roku do Wiednia tysiące ludzi. Dziesiątki milionów zaś zasiadają 1 stycznia przed telewizorami, aby obejrzeć transmisję Koncertu Noworocznego Filharmoników Wiedeńskich, połączoną z programem opowiadającym o samym mieście, jego zabytkach, historii, tradycjach, no i oczywiście o rodzinie Straussów i ich muzyce. To największa impreza muzyczna na świecie! Dzięki transmisjom bezpośrednim 73 stacji radiowych i telewizyjnych, liczba widzów i słuchaczy przekroczyła 50 milionów i nadal wzrasta! Wśród krajów transmitujących są tak egzotyczne, jak Botswana, Lesotho, Malawi, Mozambik, Namibia, Swaziland, Zambia i Zimbabwe.
Ponieważ jednak nic nie zastąpi muzyki na żywo, tradycja koncertów w stylu wiedeńskim przeniosła się z muzycznej stolicy świata do sal koncertowych – zapewniając słuchaczom wspaniałe przeżycia muzyczne i doskonałą zabawę.
Spuścizna genialnych wiedeńczyków stanowi nieprzebrane bogactwo: walce, czardasze, polki, muzyczne skecze, arie i duety urzekają pięknem melodii, efektownymi popisami głosów i instrumentów, bawią, kołyszą, koją… Do tego walc urzekł wielu sławnych kompozytorów: mamy więc mnóstwo muzyki komponowanej w duchu Wiednia – jak twórczość Lehara, Kalmana, Offenbacha, a także piękne walce Chopina, Czajkowskiego, Brahmsa, Ravela, Dvoraka, Bernsteina i wielu innych kompozytorów. Z polskich walców trzeba koniecznie wymienić wspaniały walc Ludomira Różyckiego z baletu “Pan Twardowski” oraz walce filmowe Wojciecha Kilara: z “Trędowatej”, “Rodziny Połanieckich”, czy “Ziemi Obiecanej”.
“Cesarski Walc” – to już trzecia gala wiedeńska orkiestry im. Paderewskiego. Poprzednio prezentowane: “Królowie Walca” – opowieść o dynastii Straussów oraz “Wiedeńska Noc” – muzyczny obrazek Wiednia, zgromadziły w Copernicus Center komplety widowni. Tegoroczny koncert przynosi nową dawkę wspaniałej muzyki, pełnej błyskotliwych popisów solistów i orkiestry, ozdobionej efektownymi układami tanecznymi, okraszonej anegdotami i humorem. Tytułowy “Cesarski walc” jest wyjątkowy pod wieloma względami: dedykowany ukochanemu cesarzowi Franciszkowi Józefowi, musiał być szczególnie bogaty, szczególnie uroczysty – mówiąc krótko: niepowtarzalny! Ale… jak to często bywa, nie od razu zyskał cesarską koronę, zaszczytny tytuł i honory. W programie także opowieści prosto z życia cesarzy i artystów: historyczny pojedynek króla Wiednia – Johanna Straussa-syna i króla Paryża – Jakuba Offenbacha, oraz romantyczna historia zakazanej miłości: “Cesarski trójkąt” – bez cesarzowej Sissi, za to z udziałem tajemniczego księcia o polskim bez wątpienia nazwisku: Wilczek.
Wśród wykonawców soliści: Olga Bojovic, sopran, Anna Siwiec – Sitkowska, sopran, Mirosława Sojka – Topór, sopran, Krzysztof Majchrzak, tenor oraz Florin Daraban, tenor, a także aktorzy: Agata Paleczny, Ewa Staniszewska, Krzysztof Arsenowicz oraz tancerze Teatru Tańca WICI. Choreografię przygotowuje Magdalena Solarz, Paderewski Symphony Orchestra oraz Chór PaSO poprowadzi Wojciech Niewrzoł. Informacje: tel. 773 957 7777 oraz w internecie: pasochicago.org
Art Gallery Kafe zaprasza
Art Gallery Kafe, 127 E. Front St., Wood Dale. Tel. 630-766-7425
Poetycki Otwarty Mikrofon, czyli Forum Poetów. Zapraszamy wszystkich twórców poezji, zwłaszcza amatorów piszących do szuflady, do zaprezentowania swoich wierszy, spotkania z kolegami od pióra, dyskusji na temat potrzeby tworzenia poezji. Może to spotkanie będzie okazja do powstania Klubu Poetów przy AGK. Piątek, 13 stycznia, od godz. 7:30 pm. Wstęp wolny.
Tańczymy Niemena. Kolejną rocznicę śmierci naszego wybitnego twórcy muzyki i wspaniałego piosenkarza pragniemy uczcić w nadziei, że zgodnie z wolą Czesława Niemena – wieczorkiem tanecznym, jako że był on kompozytorem wszechstronnym, w tym również muzyki popularnej i rozrywkowej. Sobota, 14 stycznia, od godz. 8 pm. Wstęp $5 od osoby.
Klub Dobrego Kina zaprasza na kolejne projekcje w niedzielę, 15 stycznia, punktualnie o godz. 6 pm. Jan-Pierre i Luc Dardenne – Belgia, Francja, Chłopiec na ro- werze, Grand Prix w Cannes 2011 oraz Jan Komasa – Polska, Sala samobojców.
Wszystkie projekcje filmowe są bezpłatne.
Szkoła Gotowania Mariusza Luszczaka, kolejne spotkanie kursu kulinarnego. Dobre pomysły na dania mięsne – polędwiczki i nie tylko, wtorek 17 stycznia godz. 7 pm.
Wystawa prac z Wrocławskiej Szkoły Grafiki
Chicago Cultural Center, 78 E. Washington St., Exhibit Hall, Chicago, IL 60602
Wystawa prac Wrocławskiej Szkoły Grafiki. Prace pracowników naukowych Wydziału Grafiki na Akademii Eugeniusza Gepperta. Otwarcie wystawy w piątek, 13 stycznia, godz. 5:30 - 7:30 pm. Spotkanie z Agatą Gertchen – sobota, 14 stycznia, godz. 2 pm.
Koncert kolęd z Violą Brzezińską
Parafia św. Ferdynanda, 5900 W. Barry Ave., Chicago, IL
Sobota, 14 stycznia, godz. 7:30 pm
Zaczynamy o godz. 6 wieczorem przeglądem kolęd w wykonaniu zespołów, chórów i wokalistów z Chicago. Uwaga, gościem specjalnym będzie w tym roku Viola Brzezińska, laureatka “Szansy na sukces”, zdobywczyni nagrody im. Anny Jantar w Opolu – Pierwsze miejsce w Opolskich Debiutach. Wstęp wolny!
Bryan Adams
The Chicago Theatre, 175 N State St, Chicago, IL 60601
Wtorek, 17 stycznia, godz. 8 pm
Bilety: $53-$94
Bryan Adams, właściwie Bryan Guy Adams – kanadyjski piosenkarz, gitarzysta i autor piosenek.
W roku 1975, mając szesnaście lat, Adams dołączył do zespołu Sweeney Todd, zastępując poprzedniego wokalistę, Clarka Perry’ego. Latem 1977 roku zespół wydał swój pierwszy i jedyny album, z Adamsem jako wokalistą – If Wishes Were Horses. Adams odszedł z zespołu jesienią i rozpoczął solową karierę.
Mając lat siedemnaście, Adams wysłał kilka swoich utworów to wytwórni A&M Records i mając lat osiemnaście podpisał z nimi kontrakt. Do tej pory wydał czternaście albumów. Niektóre z jego utworów napisanych w roku 1978 stały się później hitami, zwłaszcza I"m Ready (piosenka ta znalazła się na płycie Cuts Like a Knife) i Remember, która pojawiła się na pierwszym albumie. Obie piosenki były śpiewane przez innych artystów zanim jeszcze ukazał się pierwszy album Adamsa.
Debiutancki album artysty, zatytułowany "Bryan Adams" powstał w 1980 roku. Jednak prawdziwy sukces osiągnął dopiero po nagraniu trzeciego longplaya "Cuts Like a Knife" - płyta zdobyła status Platynowej. Czwarty album Adamsa, "Reckless" został wydany pod koniec roku 1984 i stał się numerem jeden na liście przebojów płyt "Billboard Chart".
W połowie roku 1985 pochodzący z tej płyty utwór "Heaven" zajął pierwsze miejsce zestawienia w Stanach.
W 1999r. z okazji 40-tych urodzin artysty ukazał się album "The best of me" zawierający największe przeboje Adamsa oraz dwa nowe utwory. Jeden z nich "Don"t give up" powstał przy współpracy z brytyjską formacją taneczną Chicane. W 2000r. ukazuje się kolejny album pt. "Haven", tym razem Adamsowi pozowały znane Angielki i tym razem dochód przeznaczono na cele charytatywne.
W 2005 roku artysta postanowił podsumować ponad dwie dekady swej działalności i opublikował dwupłytową kompilację, "Anthology", na której znalazło się w sumie 37 utworów. Oprócz świetnie znanych piosenek, takich jak: "Run To You", "(Everything I Do) I Do It For You", "Open Road" czy wykonanej z Rodem Stewartem i Stingiem ballady "All For Love", album zawiera dwa nowe utwory: "So Far So Good" i "Not The Man".
Redakcja Monitora nie jest organizatorem powyższych imprez oraz koncertów i nie ponosi odpowiedzialności za ewentualne zmiany. Aby upewnić się co do terminów, cen biletów, itd. należy kontaktować się bezpośrednio z organizatorami tych imprez.