----- Reklama -----

Rafal Wietoszko Insurance Agency

24 stycznia 2025

Udostępnij znajomym:

Nominacje do 97. ceremonii wręczenia Oscarów ogłoszono w czwartek rano, a na czele zestawienia znalazły się filmy „Emilia Pérez”, „A Complete Unknown” i „Conclave”. Proces nominacji opóźniły dwukrotnie pożary w rejonie Los Angeles.

Z rekordową liczbą 13 nominacji prowadzi musical kryminalny „Emilia Pérez”, opowiadający historię szefa kartelu, który zdecydował się zmienić płeć. To wynik o zaledwie jedną nominację mniejszy od historycznego rekordu, który dzielą „Titanic”, „All About Eve” i „La La Land”, każdy z 14 nominacjami.

Karla Sofía Gascón, wcielająca się w główną rolę, zapisała się w historii Oscarów jako pierwsza transpłciowa kobieta nominowana w kategorii aktorskiej. W walce o statuetkę zmierzy się z Cynthia Erivo („Wicked”) oraz Demi Moore, której rola w mrocznym horrorze „The Substance” wywołała gorącą debatę na temat traktowania dojrzałych kobiet w branży filmowej. Zarówno Moore, jak i sam film byli szeroko typowani do nominacji w głównych kategoriach.

Za „Emilią Pérez” pod względem liczby nominacji uplasowały się „The Brutalist” i „Wicked” – oba filmy zdobyły po 10 wyróżnień. Wszystkie trzy znalazły się w gronie dziesięciu produkcji walczących o nagrodę za najlepszy film. Pozostałe tytuły to „The Substance”, „A Complete Unknown”, „Conclave”, „Anora”, „Dune: Part Two”, „Nickel Boys” oraz „I’m Still Here”.

„Emilia Pérez” zdobyła już wcześniej cztery Złote Globy, w tym za najlepszy film komediowy lub musical oraz za drugoplanową rolę Zoë Saldany. Z kolei „The Brutalist” – epicka, trwająca 215 minut opowieść o ocalałym z Holokaustu, który emigruje do Ameryki po II wojnie światowej – triumfował w kategorii najlepszego filmu dramatycznego, a Adrian Brody otrzymał Złoty Glob za rolę główną. Zarówno Saldana, jak i Brody powalczą teraz o Oscary w swoich kategoriach.

Miłośnicy kina i krytycy filmowi wskazują, że z roku na rok zwiększa się udział obrazów zagranicznych w oskarowych nominacjach, a w tym roku jest to szczególnie zauważalne ze względu na tragiczne pożary, które wydłużyły okres głosowania i sprawiły, że wiele głosów z Kalifornii nie zostało w ogóle oddanych, gdyż członkowie Akademii zajęci zaabsorbowani byli innymi sprawami.

Kiedy odbędą się Oscary?

Pierwotnie nominacje miały zostać ogłoszone 17 stycznia, jednak z powodu licznych pożarów w rejonie Los Angeles, które wpłynęły na kalendarz branżowych ceremonii, organizatorzy musieli dwukrotnie zmieniać harmonogram. Oscary mają więc zostać wręczone 2 marca 2025 roku w Dolby Theatre w Hollywood.

Pełna lista nominacji do Oscarów 2025

Najlepszy film 

  • „Anora” (producent: Neon)
  • „The Brutalist” (A24)
  • „A Complete Unknown” (Searchlight)
  • „Conclave” (Focus)
  • „Dune: Part Two” (Warner Bros.)
  • „Emilia Pérez” (Netflix)
  • „I’m Still Here” (Sony Classics)
  • „Nickel Boys” (Amazon/MGM)
  • „The Substance” (Mubi)
  • „Wicked” (Universal)

Najlepszy reżyser

  • Sean Baker, „Anora”
  • Brady Corbet, „The Brutalist”
  • James Mangold, „A Complete Unknown”
  • Jacques Audiard, „Emilia Pérez”
  • Coralie Fargeat, „The Substance”

Najlepsza aktorka

  • Cynthia Erivo, „Wicked”
  • Karla Sofía Gascón, „Emilia Pérez”
  • Mikey Madison, „Anora”
  • Demi Moore, „The Substance”
  • Fernanda Torres, „I’m Still Here”

Najlepszy aktor

  • Adrian Brody, „The Brutalist”
  • Timothée Chalamet, „A Complete Unknown”
  • Colman Domingo, „Sing Sing”
  • Ralph Fiennes, „Conclave”
  • Sebastian Stan, „The Apprentice”

Najlepsza aktorka drugoplanowa

  • Monica Barbaro, „A Complete Unknown”
  • Ariana Grande, „Wicked”
  • Felicity Jones, „The Brutalist”
  • Isabella Rossellini, „Conclave”
  • Zoë Saldaña, „Emilia Pérez”

Najlepszy aktor drugoplanowy

  • Yura Borisov, „Anora”
  • Kieran Culkin, „A Real Pain”
  • Edward Norton, „A Complete Unknown”
  • Guy Pearce, „The Brutalist”
  • Jeremy Strong, „The Apprentice”

Najlepszy oryginalny scenariusz

  • „Anora”, Sean Baker
  • „The Brutalist”, Brady Corbet & Mona Fastvold
  • „A Real Pain”, Jesse Eisenberg
  • „September 5”, Tim Fehlbaum & Moritz Binder
  • „The Substance”, Coralie Fargeat

Najlepszy scenariusz adaptowany

  • „A Complete Unknown”, Jay Cocks & James Mangold
  • „Conclave”, Peter Straughan
  • „Emilia Pérez”, Jacques Audiard, Thomas Bidegain & Nicolas Livecchi
  • „Nickel Boys”, RaMell Ross & Joslyn Barnes
  • „Sing Sing”, Clint Bentley, Greg Kwedar, Clarence Maclin & John „Divine G” Whitfield

Najlepszy międzynarodowy film fabularny

  • „I’m Still Here”, Walter Salles (Brazylia)
  • „The Girl with the Needle”, Magnus von Horn (Dania)
  • „Emilia Pérez”, Jacques Audiard (Francja)
  • „The Seed of the Sacred Fig”, Mohammad Rasoulof (Niemcy)
  • „Flow”, Miguel Gomes (Łotwa)

Najlepszy film dokumentalny

  • „Black Box Diaries”, Shiori Itō (MTV)
  • „No Other Land”, Basel Adra, Hamdan Ballal, Yuval Abraham & Rachel Szor (Brak dystrybutora)
  • „Porcelain War”, Brendan Bellomo & Slava Leontyev (Picturehouse)
  • „Soundtrack to a Coup d’Etat”, Johan Grimonprez (Kino Lorber)
  • „Sugarcane”, Julian Brave NoiseCat & Emily Kassie (Nat Geo)

Najlepszy film animowany

  • „Flow” (Janus Films/Sideshow)
  • „Inside Out 2” (Disney/Pixar)
  • „Memoir of a Snail” (IFC Films)
  • „Wallace & Gromit: Vengeance Most Fowl” (Aardman/Netflix)
  • „The Wild Robot” (Dreamworks/Universal)

Najlepsza zdjęcia

  • „The Brutalist”, Lol Crawley
  • „Dune: Part Two”, Greig Fraser
  • „Emilia Pérez”, Paul Guillaume
  • „Maria”, Edward Lachman
  • „Nosferatu”, Jarin Blaschke

Najlepszy kostium

  • „A Complete Unknown”, Arianne Phillips
  • „Conclave”, Lisy Christl
  • „Gladiator II”, Janty Yates
  • „Nosferatu”, Linda Muir
  • „Wicked”, Paul Tazewell

Najlepszy montaż

  • „Anora”, Sean Baker
  • „The Brutalist”, Dávid Jancsó
  • „Conclave”, Nick Emerson
  • „Emilia Pérez”, Juliette Welfling
  • „Wicked”, Myron Kerstein

Najlepsza scenografia

  • „The Brutalist”, Judy Becker
  • „Conclave”, Suzie Davies
  • „Dune: Part Two”, Patrice Vermette
  • „Nosferatu”, Craig Lathrop
  • „Wicked”, Nathan Crowley

Najlepsza muzyka oryginalna

  • „The Brutalist”, Daniel Blumberg
  • „Conclave”, Volker Bertelmann
  • „Emilia Pérez”, Clément Ducol & Camille
  • „Wicked”, John Powell & Stephen Schwartz
  • „The Wild Robot”, Kris Bowers

Najlepsza piosenka oryginalna

  • „Never Too Late”, „Elton John: Never Too Late” (Elton John & Brandi Carlile)
  • „El Mal”, „Emilia Pérez” (Clement Ducol, Camille & Jacques Audiard)
  • „Mi Camino”, „Emilia Pérez” (Clement Ducol & Camille)
  • „Like a Bird”, „Sing Sing” (Adrian Quesada & Abraham Alexander)
  • „The Journey”, „The Six Triple Eight” (Diane Warren)

Najlepszy dźwięk

  • „A Complete Unknown”
  • „Dune: Part Two”
  • „Emilia Pérez”
  • „Wicked”
  • „The Wild Robot”

Najlepsze efekty wizualne

  • „Alien: Romulus”
  • „Better Man”
  • „Dune: Part Two”
  • „Kingdom of the Planet of the Apes”
  • „Wicked”

Najlepszy charakteryzacja i fryzury

  • „A Different Man”
  • „Emilia Pérez”
  • „Nosferatu”
  • „The Substance”
  • „Wicked”

Najlepszy film dokumentalny krótkometrażowy

  • „Death by Numbers”
  • „I Am Ready, Warden”
  • „Incident”
  • „Instruments of a Beating Heart”
  • „The Only Girl in the Orchestra”

Najlepszy film animowany krótkometrażowy

  • „Beautiful Men”
  • „In the Shadow of the Cypress”
  • „Magic Candies”
  • „Wander to Wonder”
  • „Yuck!”

Najlepszy film krótkometrażowy fabularny

  • „A Lien”
  • „Anuja”
  • „I’m Not a Robot”
  • „The Last Ranger”
  • „The Man Who Could Not Remain Silent”

rj 

 

 

 

 

----- Reklama -----

MCGrath Evanston Subaru

----- Reklama -----

MCGrath Evanston Subaru

----- Reklama -----

KD MARKET 2025

----- Reklama -----

Zobacz nowy numer Gazety Monitor
Zobacz nowy numer Gazety Monitor