W pozwie przeciwko Live Nation oraz zależnej od niej spółce Ticketmaster, oskarża się je o monopolizację i inne bezprawne działania, które ograniczają konkurencję na rynku rozrywki na żywo. Prokurator Generalny Merrick Garland zapowiedział, że „nadszedł czas, aby rozbić Live Nation”, podkreślając potrzebę przywrócenia równych szans dla fanów, artystów, mniejszych promotorów i operatorów obiektów.
Czym jest Live Nation
Live Nation Entertainment, Inc. to amerykańska międzynarodowa firma rozrywkowa, która powstała w 2010 roku w wyniku fuzji Live Nation i Ticketmaster. Promuje, obsługuje i zarządza sprzedażą biletów na rozrywkę na żywo na arenie międzynarodowej. W 2023 roku dochód tej spółki wyniósł ponad 23 miliardy dolarów.
Pozew antymonopolowy
W czwartek DOJ (Department of Justice) wraz z 30 prokuratorami generalnymi stanów i dystryktów złożył cywilny pozew antymonopolowy w Sądzie Okręgowym dla Południowego Dystryktu Nowego Jorku.
„Twierdzimy, że Live Nation korzysta z bezprawnych, antykonkurencyjnych działań, aby utrzymać swoją monopolistyczną kontrolę nad przemysłem wydarzeń na żywo w USA, kosztem fanów, artystów, mniejszych promotorów i operatorów obiektów” – powiedział Garland. „Rezultatem jest wyższa opłata dla fanów, mniej możliwości koncertowych dla artystów, wykluczanie mniejszych promotorów oraz ograniczone wybory dla obiektów w zakresie usług biletowych. Nadszedł czas, aby rozbić Live Nation”.
Odpowiedź Live Nation
Firma zaprzeczyła zarzutom, twierdząc, że „nazywanie Ticketmaster monopolem może być PR-owym zwycięstwem dla DOJ w krótkim okresie, ale przegraną w sądzie, ponieważ ignoruje podstawowe ekonomiczne zasady rynku rozrywki na żywo, takie jak fakt, że większość opłat za usługi trafia do obiektów, a konkurencja stopniowo zmniejszała udział rynkowy i marże zysku Ticketmaster”.
„Nasz rozwój wynika z pomagania artystom w globalnych trasach koncertowych, tworzenia trwałych wspomnień dla milionów fanów i wspierania lokalnych gospodarek poprzez utrzymywanie jakościowych miejsc pracy” – dodano w oświadczeniu. „Będziemy bronić się przed tymi bezpodstawnymi oskarżeniami, wykorzystując tę okazję, aby rzucić światło na branżę i kontynuować dążenie do reform, które rzeczywiście chronią konsumentów i artystów”.
Mechanizmy monopolistyczne
DOJ wskazuje na praktyki stosowane przez Live Nation i Ticketmaster, które zabezpieczają tzw. „koło zamachowe” ich biznesu. „Koło zamachowe” to model biznesowy, który przechwytuje opłaty i przychody od fanów i sponsorów, wykorzystuje te przychody do podpisywania wyłącznych umów promocyjnych z artystami, a następnie wykorzystuje swoją potężną ofertę koncertową do podpisywania długoterminowych umów biletowych z obiektami, co rozpoczyna cykl na nowo.
Prokuratorzy zarzucają, że w jednym przypadku Live Nation-Ticketmaster skutecznie zagroził finansowymi represjami przeciwko firmie, jeśli ta nie zaprzestanie konkurowania z jej spółką zależną na rynku promocji koncertów w USA. DOJ dodaje również, że Live Nation-Ticketmaster wiąże obiekty koncertowe długoterminowymi umowami na wyłączność, co uniemożliwia im wybór konkurencyjnych dostawców biletów lub innej technologii sprzedaży.
Zmniejszenie konkurencji
Live Nation-Ticketmaster coraz bardziej przejmuje kontrolę nad kluczowymi obiektami rozrywkowymi poprzez przejęcia, partnerstwa i umowy. DOJ twierdzi, że ograniczają one możliwości artystów do korzystania z tych obiektów, chyba że ci zgodzą się na używanie ich usług promocyjnych.
Prokuratorzy podkreślają, że pozew ostatecznie „zawiera wniosek o strukturalną pomoc, mającą na celu przywrócenie konkurencji w branży koncertowej, zapewnienie większego wyboru w niższych cenach dla fanów oraz otwarcie drzwi dla muzyków pracujących i innych artystów scenicznych”.
rj